Jak określić grupę docelową
Rozmowa z koleżanką:
* Posiadam w końcu swój wymarzony e-biznes, ale brakuje mi klientów.
– Jak ludzie mają się dowiedzieć o Twoim biznesie skoro Ciebie nie widać w sieci?
* Przecież opłacam reklamy na Facebooku i Googlu, więc co jest nie tak?
– Czy dobrze ustaliłaś swoją grupę docelową?
* A co to oznacza?
No właśnie czy słyszałaś o określeniu grupy docelowej?
Płacenie dużej ilości pieniędzy na reklamy jest mało skuteczne jeżeli nie określimy swoje grupy docelowej. Promowanie swojego biznesu wszędzie to tak jakby nigdzie nie dotarła ta informacja. Dlatego istotną rzeczą w promocji biznesu (nawet bloga) jest ustalenie dla kogo jest wasz produkt i jakie potrzeby ma spełniać.
[divider style=”thin” title=”Co to jest grupa docelowa?” text_align=””]
Grupa docelowa jest to grupa do której skierowany jest komunikat, produkt i reklama.Tradycyjnym sposobem definiowania grupy docelowej jest wybór osób spełniających określone kryteria społeczno-demograficzne. Mogą to być: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, liczba dzieci, dochód, stan posiadania.
Jak do nich dotrzeć?
Po pierwsze musimy zastanowić się kto jest odbiorcą twojego produktu i do jakiej płci i kategorii wiekowej jest kierowany. klasyfikowanie towaru do kategorii dla młodych kobiet nie jest dokładnym opisem twojej strategii reklamowej. Jest to podstawowy błąd które wiele osób popełnia podczas kampanii reklamowej.
Co należy nie robić?
Po pierwsze spisz na kartce jaki mamy produkt, dlaczego i w jaki sposób pomaga on ludziom. Np. koszulki do karmienia piersią mają dawać wygodę podczas karmienia w miejscu publicznym, bar z sałatkami – jest dla ludzi, którzy dbają o jakość spożywanych posiłków.
Te przykłady świadczą o tym, że im lepiej poznamy potrzeby klientów, automatycznie zwęża grupę docelową i wskazuje jej potrzeby, a nie należy o tym zapominać.
Co jeszcze? Określ:
budżet i finansowanie – zastanów się jakie masz środki finansowe i na jakie działania w sieci możesz je przeznaczyć
społeczno-demograficzne – czyli określamy przedział wiekowy, płeć, wykształcenie, dochód, zawód
miejsce zamieszkanie (ilość ludności) – miejsce pracy, region, województwo, aglomeracja
aspekt psychograficzne – np. osobowość, styl życia
sieć – częstotliwość korzystania z Internetu
Oto przykład charakterystyki:
Aspekt demograficzny: Kobieta zamężna w wieku 25-35lat. Posiada wykształcenie wyższe. Pracuje i zarabia 2000 -4000 netto.
Miejsce zamieszkania: Mieszka w mieście powyżej 150 tyś. mieszkańców w województwie dolnośląskim, małopolskim lub wielkopolskim
Aspekt psychograficzny: Spędza czas z przyjaciółmi. Czas wolny spędza aktywnie jeżdżąc na rowerze. Lubi dobre jedzenie. Pieniądze wydaje na podróże i ubrania. Oszczędza na samochód.
Sieć: Z internetu korzysta wieczorem lub podczas przerw obiadowych na smartfonie.
Pamiętam, że na początku swojej drogi w e-biznesie nie zdawałam sobie sprawy jak ważne jest ugrupowanie swojego targetu, dlatego dobrze wam radzę, aby poświęcić trochę czasu bo inaczej nasze pieniądze wydamy w błoto, a nie uzyskamy oczekiwanych efektów.
Mam nadzieję, że te podstawowe informacje choć trochę Wam pomogły i jeśli tak to pamiętajcie o polubieniu 🙂
Kameralna
10 czerwca 2014 @ 14:37
Pamiętam tę lekcję ze studiów, a i tak często zapominam o określeniu grupy docelowej np. przy kampanii reklamowej na Facebooku.
Elwira
13 czerwca 2014 @ 23:49
Na studiach też to przerabiałam, ale była to sucha teoria i mało praktyki.Niestety, jak to bywa na polskich uczelniach ;/