Jak planować i nie zbzikować
Co to ja dzisiaj miałam zrobić? Koleżanka ma przyjść, a ja jeszcze jestem nieubrana! Bałagan w kuchni, na kanapie nie ma gdzie usiąść, bo jest pełno zabawek. AAAA.
Znasz to uczucie, kiedy w głowie roi się od tysięcy zadań i nie wiesz, od którego zacząć, hmm?
Jestem przekonana, że i Tobie zdarza się zrobić tylko połowę zaplanowanych na dany dzień czynności, reszta umyka gdzieś w natłoku zadań i uciekającego niemiłosiernie czasu. Oczywiście możesz zapisać plany na kartce, ale dopadają Cię myśli – „przecież nie zapomnę, to takie oczywiste”.
Odkąd kiedy mam dziecko i nadal chcę realizować się również zawodowo, musiałam wiele rzeczy zmienić tak, aby pogodzić kilka czynności na raz. Nie jest łatwo, ale jeżeli innym mamom się udaje,to czemu i mi miałoby się nie udać?
Nie jestem doskonała, wręcz daleko mi do ideału, ale staram się nad wszystkim panować. Zdarza mi się nie ugotować obiadu, bo po prostu nie mam ochoty lub zapomnieć o zapłaceniu rachunku.
Ale nie przejmuję się tym. To tylko drobne przykłady pokazujące, że nie jestem perfekcyjna. Staram się jednak tak zarządzać sobą i domem, aby móc realizować się zawodowo i prywatnie.
W osiągnięciu celów pomagają mi pewne triki:
Określ priorytety
Dzień wcześniej stwórz listę rzeczy do zrobienia, ustal swoje priorytety i umieść listę w miejscu widocznym dla Ciebie.
Rób krótką listę zadań
Jeżeli będziesz pisać długą listę zadań i jej nie zrealizujesz, możesz poczuć się zrezygnowana, że znowu się nie udało – to jest mało motywujące, a nie chodzi o to, żebyś już na początku rezygnowała . Planuj krótkie i realne zadania do zrobienia. Przecież zależy nam na tym, żeby się zmotywować, a nie katować.
Określ kierunek zadania
„Posprzątam pokój”, “wyślij maila”. Aby nie dopuścić do klęski w zarządzaniu – sprecyzuj swoje zadanie. Określ dokładnie co masz na myśli pod hasłem 'posprzątam pokój’. Np. posprzątam szafkę w kuchni, wyślij maila do Ani. Ustal mierzalne cele.
Bądź miła dla siebie
Przygotowując listę zadań – nie pisz: „do zrobienia” lub „zrób”. Zarządzanie sobą nie ma być dla Ciebie karą, ale ma służyć przede wszystkim Tobie , aby usprawnić Twój dzień i panować nad wszystkim. Zamiast „posprzątaj pokój” napisz ”w lewej komodzie zebrały się „kotki “czyt. kurz :)– czas je zabrać” lub „Ania się ucieszy, że w końcu odpowiem na jej maila.
Użyj aplikacji
Wykorzystaj dostępne aplikacje i narzędzia, takie jak pakiet Google’a, MS Office. Ja szczególnie upodobałam sobie: TRELLO oraz Remember the milk
Zaangażuj dzieci
Przez dłuższy czas robiłam wszystko sama, uważając, iż będzie to lepiej wykonane.
Nadszedł jednak moment, kiedy dostrzegłam, że sprzątanie może być świetną zabawą – jeśli tylko odpowiednio się ją rozegra, np. trafianie do celu, wrzucanie zabawek do kosza.
Nagroda
W zarządzaniu czasem nie chodzi o wypełnienie dnia co do minuty. Przede wszystkim chodzi o to, abyś kontrolowała swoje obowiązki, byś wolny czas spędziła naprawdę odpoczywając, a nie rozproszona myślałam o tym, co mam jeszcze do zrobienia albo czego nie zrobiłam. Po skończeniu wszystkich obowiązków należy Ci się nagroda, np. wyjście do koleżanki,obejrzenie filmu.
Z pozdrowieniami,
FashandRoll
7 sierpnia 2014 @ 10:33
Myślałam, że jestem najmniej zorganizowaną osobą na świecie, obejrzałam vlog nissiax83, kupiłam Filofax i rządzę jeśli chodzi o organizację 🙂