HOUSE MANAGER

Jak spędzić w kuchni o połowę czasu mniej?

Uczę Cię planowania posiłków, uczę jak zamrażać, jak wydawać mniej na jedzenie i dziś kolejna porada: co robić sprytnie, żeby oszczędzić czas poświęcony na gotowanie?

 

Każdy może sobie podejść odpowiednio do własnego sumienia i potrzeb, bo dla niektórych osób może to być niepotrzebne, a dla niektórych zbawienne. Dla mnie jest to przede wszystkim czas, zdrowe jedzenie i wpływanie na swoje życie.

Jak spędzić w kuchni o połowę czasu mniej?

Mój must have w planowaniu posiłków to rotacja.

  • Wkładam puste pojemniki do szafki i wsypuję np. ryż, kasze, kuskus. Gdy coś się skończy, zapełniam dany pojemnik innym produktem, tak żeby mieć w jadłospisie pewną różnorodność. Teraz jest to dla mnie nawyk. Oczywiście na początku się myliłam i dokupowałam ryż (bo skoro go nie ma, to muszę kupić), a kasza i inne sypkie produkty leżały w szafce.
  • Raz w tygodniu planuję posiłki i robię je na cały tydzień.
  • Kiedyś używałam tylko worków oraz stosowałam wekowanie i zamrażanie. Teraz również zamrażam i zamykam produkty próżniowo w Food Saver.

 

Testuję ten sprzęt od jakiegoś czasu i muszę Ci powiedzieć, że to must have każdej pani domu. I jest to znacznie lepsze niż niejeden sprzęt! W ciągu godziny możesz mieć obiady na cały tydzień. Dzięki zamykaniu próżniowemu mogę przedłużyć żywotność jedzenia bez zamrażania nawet do 7 dni. Ostatnio pokazywałam Ci, jak zrobiłam curry z kalafiora, którego nie mroziłam – zamknęłam je próżniowo. Zrobiłam go w czwartek, a gdy po 6 dniach wyjęłam go z lodówki, nadal był świeży.

 

Zamykanie próżniowe to jedno, a druga rzecz to zamykanie jedzenia. Jak działa zgrzewarka do zamykania próżniowego?

Za pomocą zgrzewarki usuwa się powietrze ze specjalnie zaprojektowanych worków, tak by było w próżni. Dzięki temu produkty dłużej zachowują świeżość, kolor i smak. W dodatku może to wydłużyć przechowywanie żywności do roku lub dwóch 🙂

 

 

 

 

 

I odpowiadając jeszcze na wątpliwości. Co z woreczkami do zamykania? Po wyjęciu z próżni można żywność ponownie włożyć do lodówki lub ugotować (nie mrozić, bo niczego dwa razy nie mrozimy).

  • Wybieram produkty, które szybko się piecze i gotuje, np. cukinia, kalafior, drób. Gotowanie, które wymaga więcej czasu, zostawiam na kiedy indziej.
  • Blender kielichowy i ręczny to must have.
  • Robię własne mieszanki przypraw. Dzięki temu nie muszę się zastanawiać, co z czym połączyć, żeby wyszło smaczne jedzenie.
  • Planowanie to też pole popisu dla innych członków rodziny. Nie ma wymówek w stylu „nie wiem, co mam zrobić na obiad” czy „nie potrafię”.

Coś dla żołądka

Oto przepis na szybkie danie “Enchelidas tortilla”, które możesz śmiało zamrozić oraz jadłospis na 7 dni (dania możesz zamknąć próżniowo, zamrozić lub zawekować).

Składniki 

  • fasola w puszce
  • pół brokuła
  • 1 batat
  • cebula biała
  • pół soku z limonki (cytryny)
  • garść pokrojonej kolendry
  • passata pomidorowa
  • 1/ 2 szklanki parmezanu

Sos pomidorowy:

  • butelka pomidorowej passaty
  • ząbek czosnku
  • bazylia,
  • łyżka cukru
  • sól, pieprz
  1. Na maśle klarowanym podsmażam cebulkę, Następnie dodaje do niej przyprawy: cynamon, papryka słodka, kardamon, kmin, sól) Pilnuje, żeby cebula się nie przysmażyła
  2. Do  cebuli wrzucam pokrojoną w drobną kostkę: batat, brokuł oraz odsączoną fasolę z puszki. Skrapiam sokiem z limonki i daję kolendrę  Duszę pod przykryciem do 7 minut
  3. Między czasie robię sos ( mieszam wszystkie składniki)
  4. Na tortille nakładam warzywa i obsypuje lekko serem. Zawijam i wkładam do naczynia żaroodpornego. To samo robię z pozostałymi plackami.
  5. Zalewam placki sosem i posypuje parmezanem
  6. Wkładam do piernika na 200 C i piekę 20 minut

 

Ważne:  Oczywiście jest to tylko inspiracja. Każda z was wie co najlepiej lubi i ile kalorii ma się znaleźć na talerzu 🙂 

Tu (klik) możesz pobrać jadłospis

 

Patronem wpisu jest Food Saver

1 komentarz

Leave a Response